Scholen

Umane, Praktijk voor Positieve Psychologie, begeleidt basisscholen die het welbevinden en het geluksgevoel van hun leerlingen willen verhogen. Het doel van het project ‘Geluk in de school’ is om te komen tot een positief schoolklimaat waar kinderen zich goed kunnen voelen en leren kijken naar zichzelf in interactie met anderen. Dit schoolbreed project is gebaseerd op inzichten uit (inter)nationaal wetenschappelijk onderzoek. Deze toonden aan dat inzetten op welbevinden en sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen het schoolklimaat verbetert, preventief werkt tegen pesten en het leren bevordert. In België werd het project reeds in verschillende scholen in Vlaams-Brabant en Oost-Vlaanderen met succes geïmplementeerd*.

Waarom? Als kinderen zich niet goed voelen, tonen ze dit vaak in moeilijk of lastig gedrag. Het uitgangspunt is dat negatieve emoties en gedachten niet slecht of lastig zijn, maar wel lastig aanvoelen. Lastig voor het kind, niet makkelijk als leerkracht om op te merken of op te reageren. Kinderen hebben nood aan leerkrachten en scholen die hen mee ondersteunen in het omgaan met dagelijkse uitdagingen zoals ruzies, niet mogen meespelen, plagen/pesten, opkomen voor jezelf , omgaan met moeilijke gedachten en gevoelens, … Scholen hebben een belangrijke opdracht om kinderen hierin te ondersteunen.

Hoe? In het project wordt er gedurende het ganse schooljaar ‘mentale ruimte’ gemaakt om het welbevinden van kinderen te verhogen. Er wordt gepraat en gespeeld over zaken waar kinderen mee te maken krijgen maar vaak niet openlijk over durven praten. Een mentaliserende, verbindende en positieve basishouding bij iedereen in de school, staat daarbij centraal. Dit wil zeggen dat men begrip opbrengt voor gedachten en gevoelens achter het moeilijk gedrag en deze mee helpt ombuigen naar positieve thema’s. Interventies gericht op optimisme en positiviteit zorgen namelijk voor een hoger welbevinden op school. Als je kinderen kunt leren om vriendelijk met hun gedachten en gevoelens om te gaan, leer je ze iets heel belangrijk voor de toekomst.

Via verschillende tools en methodieken worden de leerkrachten gecoacht om hier gedurende het ganse schooljaar actief mee aan de slag te gaan. Dit zorgt er voor dat deze thema’s ook op lange termijn structureel ingebed geraken in de school.

Interesse? Wil je als school hierin gecoacht worden? Neem dan zeker contact op voor meer informatie. Een offerte wordt opgemaakt naargelang de wensen.

sara@praktijkumane.be

0478 96 66 44

*Meer info:

Een visietekst gebaseerd op het KIDS project.

Het KIDS project in de pers.