Kinderen en jongeren

Bij het werken met kinderen en jongeren (vanaf 7 jaar) volgen we de taal van het kind/jongere om contact te maken. Vanuit dit contact kunnen kinderen en jongeren thema’s, gevoelens of frustraties waar ze mee worstelen, op een veilige manier uiten. Zo kunnen we het unieke verhaal van elk kind/jongere binnen zijn of haar gezin beter begrijpen.

Naast gespreksbegeleiding gebruiken we speelse en creatieve methodieken. We gaan ook praktisch aan de slag met oefeningen, dit kan ook online zijn.

Zo kunnen we het unieke verhaal van elk kind/jongere beter begrijpen en betekenis geven.

Het proces van betekenis geven aan wat de kinderen tonen, gebeurt in nauw overleg met de ouders. Zo kunnen ook twijfels en bezorgdheden in het ouderschap besproken worden en kunnen krachten binnen het gezinssysteem aangewend worden. Samen gaan we op weg en bekijken we welke vorm van begeleiding het beste bij jullie en jouw kind past.

Zo kunnen ook twijfels en bezorgdheden in het ouderschap besproken worden en kunnen krachten binnen het gezinssysteem aangewend worden.

Bij de start van de begeleiding doen we een intakegesprek waarin we samen uitzoeken welke hulpvragen er zijn. Soms blijkt een uitgebreider diagnostisch proces nodig. Er volgt steeds een terugkoppeling waar observaties gedeeld worden en we een gezamenlijk plan van aanpak opstellen. Zo bieden we begeleiding op maat van het kind of de jongere en het gezin. 

Bij jongeren blijven we dicht bij de vragen van de jongere zelf. Welke plaats het gezin van de jongere inneemt in de begeleiding, bekijken we samen in het intakegesprek. Indien gewenst, kan ook de school betrokken worden. Van zodra je 18 bent, kan je ook zelfstandig (zonder je ouders) in begeleiding komen.

Elke begeleiding is anders en kan dus verschillen. Indien diepgaandere diagnostiek of therapie nodig is, kan een breder hulpnet ingeschakeld of zal doorverwezen worden.

Uit: De jongen, de mol, de vos en het paard (Charley MacKesy)